loading...
هالیوود
عاطفه بازدید : 1 شنبه 21 دی 1392 نظرات (0)
به گزارش فارس، پایگاه تحلیلی «فورث مدیا» طی مقاله‎ای به بررسی نقش و سلطه سازمان سیا و سایر نهادهای دولتی آمریکا برصنعت فیلم‎سازی این کشور پرداخت و دراین باره نوشت: برندگان جوایز «گلدن گلوب» و «اُسکار» مبلغانِ دولت آمریکا هستند.
«راب کال»، کارشناس و منتقد آمریکایی، براین عقیده است که مجموعه‎ای از فیلم‎ها و سریال‎های نظامی- صنعتی برنده جوایز گلدن گلوب شده‎اند:
- سریال «وطن» جوایز بهترین سریال تلویزیونی و بهترین بازیگر مرد و زنِ سریال‎های تلویزیونی را به خود اختصاص داد. این سریالِ سرگرم کننده عمل‎کرد و توانایی‎های سازمان سیا را به تصویر می‎کشد.
- فیلم «آرگو» برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. این فیلم سازمان سیا را بسیار مهم جلوه می‎دهد و کارگردان آن، «بِن افلک» نیز به تمجید و ستایش از سازمان سیا پرداخته است.
- جایزه بهترین بازیگر زن به «جسیکا چَستِین» برای بازی درفیلم «زیرو دارک تِرتی» اهدا شد، فیلمی که به علت ترویج استفاده از شکنجه مورد انتقاد قرارگرفته است.
* درآینده شاهد فیلم‎ها و داستان‎هایی ساختگی خواهیم بود که برحقایق سرپوش می‎گذارند
تولید این‎گونه فیلم‎های نظامی- صنعتی- اطلاعاتی روز به روز درحال افزایش است و درسال‎های آتی شاهد فیلم‎هایی خواهیم بود که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین توسط پلیس و سازمان‎های جاسوسی درآمریکا را نمایش خواهند داد. ما درحال حاضر فیلم‎هایی را مشاهده می‎‎‎کنیم که چگونگی نقض حریم خصوصی مردم توسط جاسوسان را نشان می‎دهند. با ساخت فیلم‎ها و سریال‎هایی که گسترش قدرت و نفوذ پلیس‎های هالیوودی را به تصویر می‎کشند و استودیوهای بزرگ فیلم‎سازی که فریب دادنِ جامعه را امری عادی جلوه می‎دهند، درآینده شاهد فیلم‎ها و داستان‎هایی ساختگی خواهیم بود که بر حقایق سرپوش می‎گذارند.
ما امیدوار بودیم که فیلم «زیرو دارک تِرتی» برنده هیچ جایزه‎ای نشود. ما امیدوار بودیم که این فیلم جنجالی که به ترویج استفاده از شکنجه می‎پردازد، لااقل مورد تحسین گلدن گلوب قرار نگیرد. اما این اتفاق رخ نداد. واقیت این است که ما در زمانی زندگی می‎کنیم که پلیس روز به روز درحال مجهزتر شدن است. بنابراین، ما به فیلم‎ها و سریال‎هایی که این موضوع را به تصویر می‎کشند نیازی نداریم. ما به برنامه‎های سرگرم کننده‎ای که نقض حریم خصوصی مردم توسط سرویس‎های اطلاعاتی را امری طبیعی جلوه می‎دهند، نیازی نداریم. ما به فیلم‎هایی نیاز داریم که ایستادگی مردم در برابر این جریان غیرقابل کنترل از نقض آزادی‎ها و حریم خصوصی افراد را نمایش می‎دهند.
* ارتش و سایر نهادهای دولتی آمریکا سال‎هاست که درصنعت سینمای این کشور نفوذ دارند
«دیوید والش»، از منتقدان برجسته سینمای آمریکا، معتقداست که برنده واقعی اُسکار 2013 سازمان سیا است. فیلم «زیرو دارک تِرتی» به کارگردانی «کاترین بیگلو» که نقش سازمان سیا در مبارزه با تروریسم را مورد تمجید قرار می‎دهد، نامزد دریافت پنج جایزه اسکار شده است.
ارتش سال‎هاست که در هالیوود نفوذ دارد. به عنوان مثال، کتابی منتشر شده توسط دانشگاه تگزاس به این موضوع اشاره می‎کند: «سازمان سیا از زمان افزایش نفوذ خود در صنعت سرگرمی آمریکا دردهه 90 میلادی، نقش موثری را درشکل‎گیری محتوای فیلم‎ها و سریال‎های تلویزیونی داشته است». در واقع، این کتاب از نفوذ مستقیم سازمان سیا در هالیوود ابراز تأسف می‎کند.
وزارت دفاع آمریکا و سایر بخش‎های ارتش نیز مانند سازمان سیا از نفوذ بالایی درصنعت سرگرمی آمریکا برخوردارند. اگر شما قصد ساختن یک فیلم جنگی را دارید و برای ساخت آن نیازمند ناوگانی از هواپیماهای «اِف 22» یا یک ناو هواپیمابر هستید، کافی است با دفتر رسانه های سرگرم کننده وزارت دفاع تماس بگیرید و نیازهای خود را با آن‎ها در میان بگذارید. معاون دفتر رسانه‎های سرگرم کننده وزارت دفاع در این باره می‎گوید: «فیلمنامه‎هایی که ما دریافت می‎کنیم تنها حاوی ایده‎های نویسنده درباره چگونگی عمل‎کرد وزارت دفاع است. ما باید مطمئن شویم که تجهیزات و نیروهای وزارت دفاع به بهترین نحو ممکن نمایش داده شوند».
هالیوود سال‎هاست که با سازمان‎های دولتی آمریکا به منظور ساختن فیلم‎هایی معتبر همکاری می‎کند (به عنوان مثال، شرکت فیلم‎سازی «پارامونت پیکچرز» و «جِری بروک هایمر»، از تهیه کنندگان مطرح هالیوود، درهنگام تولید فیلم «تاپ گان» درسال 1986 همکاری نزدیکی با پنتاگون داشتند). اما این مسأله هم اکنون زیر ذره بین کارشناسان و منتقدان قرارگرفته است. اخیراً برخی از افراد در رسانه‎ها و کنگره آمریکا درباره این موضوع تردید داشتند که آیا دولت باید با شرکت فیلم‎سازی «سونی پیکچرز» در زمینه ساخت فیلمی در رابطه با اُسامه بن لادن همکاری کند یا خیر.
«پیتر کینگ»، نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا، ماه گذشته طی نامه‎ای به وزارت دفاع و سازمان سیا، از ارتباط کارگردان فیلم «زیرو دارک تِرتی» با پنتاگون انتقاد کرد. وی ادعا کرد اطلاعات بسیارحساسی در اختیار کارگردان این فیلم قرار گرفته است که می‎تواند امنیت آمریکا را به مخاطره بیاندازد.
مراحل مرسوم برای تولید یک فیلم این‎گونه است که ابتدا فیلم‎نامه برای کارشناسان وزارت دفاع ارسال و پس از بررسی و ایجاد تغییرات لازم به تهیه کننده بازگردانده می‎شود. درصورت ایجاد تغییرات لازم و تأیید فیلم‎نامه ازجانب وزارت دفاع، ارتش تجهیزات مورد نیاز برای تولید فیلم را در ازای پرداخت هزینه‎های آن در اختیار تهیه کننده قرار می‎دهد.
* سازمان سیا تلاش می‎کند تا از طریق سینمای آمریکا به ارائه تصویری خوشایند و قابل قبول از خود بپردازد
چرا وزارت دفاع اخیراً به منظور تولید یک تیزر تبلیغاتی برای ارتش آمریکا با شرکت فیلم‎سازی «فاکس قرن بیستم» همکاری نموده است؟ واشنگتن پست از این گونه اقدامات وزارت دفاع به عنوان «تبلیغات دولتی» یاد می‎کند. روزنامه گاردین درسال 2001 به موضوعی اشاره کرد که سال‎هاست شاهد آن هستیم: «برای اولین بار درتاریخ، سازمان سیا فردی را به عنوان مدیر روابط عمومی این سازمان به منظور ارتباط بیشتر با هالیوود منصوب کرد. «چِیس براندون»،  مأمور باسابقه سازمان سیا که 25 سال از خدمت خود را صرف دفاع از دموکراسی کرده است، به عنوان اولین نماینده رسمی سازمان سیا در هالیوود برگزیده شد». این روزها وظیفه وی در هالیوود، پاک کردن تصویر زشت و تأسف بار سازمان سیا و ارائه یک چهره جدید و قابل قبول از این سازمان است.
سایر نهادهای دولتی ازجمله اِف بی آی، سرویس مخفی آمریکا و سایر سرویس‎های نظامی نیز سال‎هاست که از مزایای هم‎کاری در ساخت فیلم‎هایی مانند «سکوت بره ها» و «روی خط آتش» آگاه هستند. سازمان سیا به منظور پاک کردن تصویر زشت خود درجهان، باید بر25 سال سوءظن و اتهام غلبه کند (نیازی به ذکر این موضوع نیست که سازمان سیا در بسیاری از ترورهای مخفیانه، جنگ‎های سری و کودتاهای غیرقانونی در جهان مشارکت داشته است).
با توجه به انتقادها از سازمان سیا در زمینه ناتوانی در پیش بینی حوادث یازدهم سپتامبر، به نظر می‎رسد این سازمان به منظور ارائه چهره‎ای جدید از خود، با چالشی جدی روبرو است. با این حال، در پاییز امسال شاهد فیلم‎ها و سریال‎های تلویزیونی جدیدی در رابطه با سازمان سیا خواهیم بود.
سازمان سیا به دنبال ساخت سریال‎هایی است که چهره جدیدی از این سازمان به مخاطبان ارایه می‎دهند. یک سریال جدید از شبکه «سی بی اِس» درحال پخش است که توانایی‎ها و قابلیت‎های مأموران سازمان سیا در رویارویی و مقابله با تهدیدات علیه امنیت ملی آمریکا را به تصویر می‎کشد. درقسمت اول این سریال شاهد تلاش‎های سازمان سیا به منظور خنثی کردن طرح ترور فیدل کاسترو بودیم. اما این موضوع موجب حیرت کسانی شد که طرح سازمان سیا در اوایل دهه 60 میلادی برای ترور فیدل کاسترو توسط یک سیگار برگِ انفجاری را به یاد دارند. در واقع، آمریکا درآن زمان قصد داشت تا با ترور کاسترو، از سخنرانی وی درباره حمله نافرجام آمریکا به کوبا (عملیات خلیج خوک‎ها) جلوگیری به عمل آورد.
سازمان سیا هم‎چنین از ساخت سریالی تحت عنوان «نام مستعار» درسال 2001 حمایت کرد. دراین سریال، «جنیفر گارنر» نقش یکی از مأموران مخفی و حرفه‎ای سازمان سیا را بازی می‎کرد. فیلم «همراه بد» با بازی «آنتونی هاپکینز» و «کریس راک» نیز ازجمله فیلم‎هایی بود که سازمان سیا در ساخت آن هم‎کاری داشت.
* تنها شرطِ حمایت سازمان سیا از یک فیلم، ارائه چهره‎ای خوشایند از این سازمان است
تنها شرط برای برخورداری یک فیلم از حمایت‎های سازمان سیا، به تصویرکشیدن این سازمان به بهترین نحو ممکن است. درصورت انتقاد صریح یک فیلم از فعالیت‎های سازمان سیا، شرکت سازنده برای پخش آن فیلم با مشکلات متعددی روبرو خواهد بود. در واقع سازمان سیا از دهه 50 میلادی با هالیوود هم‎کاری می‎کند. سازمان سیا در ابتدا هم‎کاری خود با هالیوود را به منظور تحت تأثیرقراردادنِ مخاطبان خارجی آغاز کرد. به عبارت دیگر، هدف سازمان سیا از این هم‎کاری تأثیرگذاری بر سیاست‎های خارجی آمریکا و جذب حمایت‎های خارجی در طول جنگ سرد بود.
سازمان سیا اقداماتی را به منظور مقابله با ایدئولوژی های کمونیستی نیز دنبال می‎کرد که در این زمینه، می‎توان به حمایت‎ها از ساخت فیلمی بر مبنای کتاب «مزرعه حیوانات» نوشته «جورج اُرول» اشاره کرد. سازمان سیا هم‎چنین قصد داشت تا به ترویج یک دیدگاه خاص از زندگی آمریکایی بپردازد. به عنوان مثال، این سازمان درگذشته فیلم‎نامه نویسان را تحت فشار قرار می‎داد تا جایگاه شخصیت‎های سیاه پوست درفیلم‎ها را بهبود بخشند و سفید پوستان را نیز افرادی شکیبا و بردبار نشان دهند. این سیاست به منظور ترویج چهره‎ای جذاب از آمریکا درطول جنگ سرد اتخاذ شد.
در نهایت می‎توان گفت فیلم‎هایی مانند «زیرو دارک تِرتی» که به ترویج استفاده از شکنجه می‎پردازند و سریال‎های تلویزیونی مانند 24 که ازجانب سازمان سیا حمایت می‎شوند، کاملاً ساختگی و جعلی هستند. در واقع، حتی بازجویان سرویس‎های اطلاعاتی آمریکا نیز براین عقیده‎اند که شکنجه دادنِ افراد تنها به امنیت ایالات متحده آسیب خواهد زد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 3
  • بازدید سال : 5
  • بازدید کلی : 77